Меню Закрити

ПРЕДМЕТНА КОМІСІЯ: КАМЕРНИЙ АНСАМБЛЬ

(зліва направо): Пірієв О. В., Смірнова Л. Ф., Конопляна О. І., Черноморська О. М., Гаврилюк І. С., Борисенко Т. В. (завідуюча комісією), Дашак Є. Л., Лопатько М. Є., Бойко О. М.

Завідуюча комісією Тетяна Борисенко

Історія камерного ансамблю розпочинається у 1868 році разом  із заснуванням музичного училища. Спочатку у закладі було п`ять відділів, одним з яких був «Клас хорового, сольного співу та камерного ансамблю».

Ансамбль завжди був одним із профілюючих предметів в училищі. Перші сім років клас ансамблю проводив директор училища Р. Пфеніг. Щоправда, тоді це називалось спільною грою. До програми входили фортепіанні, струнні, духові та вокальні ансамблі. Крім фортепіанних тріо, квартетів, сонат, грали перекладення симфонічних творів для чотирьох і восьми рук. Вокальні ансамблі виконували дуети, тріо та квартети із опер, українські народні пісні. Надалі у класі ансамблю відокремили для вивчення камерні твори для струнних і духових інструментів із обов’язковою участю фортепіано. Створюються ансамблі педагогів.

Треба відзначити, що всі викладачі закладу були членами ІРМТ. Окрім викладацької, вони вели активну виконавську діяльність. У концертах вони грали камерну музику, яку самі аранжували з урахуванням наявних інструментів. Наприклад, І. Водольський (скрипка), Р. Пфеніг (скрипка), І. Шадек (альт), В. Машков (віолончель),  М. Поляничевський (віолончель) в одному з концертів виконали «Мрії» Р. Шумана в такому цікавому складі. Наступний директор училища – віолончеліст та диригент Л. Альбрехт також був виконавцем камерної музики. Він запросив на викладацьку роботу знаменитого чеського скрипаля Отокара Шевчика. В його класі навчався Р. Глієр (з 1891року). За спогадами Р. Глієра, його викладач організував струнний квартет (перша скрипка), концерти та репетиції якого відвідували студенти. До складу квартету входили: студент Отокара Шевчика М. Шутман (друга скрипка), Є. Риб (альт), Ф. Мулерт (віолончель). За прикладом вчителя, Р. Глієр і сам створює квартет з товаришами по навчанню. Його учасниками були І. Крижанівський і Л. Ніколаєв, у майбутньому – відомі композитори.   Блискучі   піаністи Г. Ходоровський і В. Пухальський, які викладали в музичному училищі з 1870-х років, також активно виступали як ансамблісти.

У 60-х роках минулого століття стрімко зростає суспільна цікавість до ансамблевої гри. Студенти- ансамблісти регулярно виступають  у відкритих концертах. У 70-ті роки в училищі створюється комісія камерного ансамблю. Її першим завідувачем був відомий музикант- педагог Олександр Цвейфель. Разом із ним камерний ансамбль викладав С. Й. Корн. Наступним головою комісії став талановитий піаніст-педагог, композитор, музикант енциклопедичних знань Олександр Канерштейн. Він створив на комісії самобутню творчу атмосферу, що сприяла значному розвитку цікавості до ансамблевого музикування серед студентів. Заслужений діяч мистецтв України, лауреат премій ім. Б. Лятошинського і ім. М. Вериківського, Олександр Канерштейн, як сучасний композитор, постійно розширював навчальний репертуар відділу камерних ансамблів за рахунок нової музики. Ансамблеві твори творчого доробку самого Олександра Михайловича (сонати, тріо, квінтет) є значним внеском композитора в світову музичну культуру. Вони часто виконуються студентами та концертуючими ансамблістами.

Серед відомих випускників відділу, музикантів, які виступали як ансамблісти та викладали камерний ансамбль: заслужена артистка України, професор, проректор з творчої роботи НМАУ ім. П. І. Чайковського з 1980 по 2004 рр. Людмила Цвірко, викладачі КССМШ ім. М. В. Лисенка: Лариса Райко, Лілія Гонта, Надія Оксаниченко; солісти Національної філармонії України Володимир Кнорозок і Сергій Іванов; викладач-методист КМАМ ім. Р. М. Глієра, засновник та художній керівник Квінтету ім. Д. Бортнянського Олександр Дриґа, народна артистка України Євгенія Басалаєва та багато інших. Серед лауреатів національних і міжнародних конкурсів камерної музики вихованці комісії – Олександр Дриґа, Вікторія Таран, Тетяна Борисенко, Анастасія Пуржаш, Артем Дзегановський, Софія Турта, Андрій Павлов, Валерія Шульга, Вікторія Гриненко, Регіна Фріцлер та ін.

На сьогоднішній день на комісії камерного ансамблю КМАМ ім. Р. М. Глієра працюють досвідчені викладачі: Людмила Смірнова, Олена Чорноморська, Ірина Гаврилюк, Тетяна Борисенко (голова комісії), Ольга Ващук та молоді викладачі нової генерації – Євген Дашак і Марія Лопатько.

Олександр Канерштейн

Викладачі комісії традиційно готують регулярні виступи студентів у конкурсах, фестивалях «Шевченківський березень», «Музичні прем`єри сезону» та ін. Студенти беруть участь у музично-тематичних заходах у Будинку вчених НАН України, Київському міському будинку вчителя, в концертах у Будинку-музеї М. Лисенка, Меморіальному кабінеті-музеї В. Косенка, «Київській фортеці» та ін., де виконують класичні ансамблеві твори західних і вітчизняних авторів.

Особливим надбанням комісії є високопрофесійні виконавці – концертмейстери-ілюстратори: Ольга Конопляна (скрипка), Олександр Пірієв, Микола До- рош, Любов Баранова (віолончель), Олексій Бойко (кларнет). Спільна та віддана праця викладачів, ілюстраторів із студентами – струнниками і піаністами, опанування широкого, різноманітного, навчального репертуару – запорука подальшого розвитку комісії.

Клас камерного ансамблю Людмили Смирнової
Камерний ансамбль викладачів училища (70-ті роки ХХ століття) Зліва направо: Л. Шухман, А. Британчук, О. Канерштейн, Л. Костенко, Трет`як