Меню Закрити

ВИПУСК №55’2017

Сиротинська Наталія

Осмогласні богородичні піснеспіви «Грішних молитви» в українських ірмологіонах.

 

Syrotynska Natalya

The eight-modes Theotokia chants «Hrishnykh molytvy» in the ukrainian’s Heirmologions.

3

Кузьмінський Іван

Князівські музичні капели та музичні професійні об’єднання у містах острозької ординації у ранньомодерний час.

 

Kuzminskyi Ivan

Princely musical chapels and musical professional associations in the towns of the Ostroh Fee Tail in the early modern period.

10

Купіна Дарина, М. Леополіта

Kyrie з «Missa Paschalis»: до питання стильової атрибуції твору в аспекті органних традицій XVI століття.

 

Kupina Darina, M. Leopolita

Kyrie from «Missa Paschalis»: about stylistic attribution in terms of European organ traditions of XVI century.

22

Бабушка Лариса

Фестивація та свято: культуротворчі моделі динамічності та константності буття.

 

Babushka Larysa

Festivation and holiday: cultural art models of dynamism and constancy of life.

33

Василенко Ольга

Специфіка жанрового синтезу рапсодії та думки у вокально-хоровій творчості Лесі Дичко.

 

Vasylenko Olha

Characteristics of genre synthesis Rhapsody and epic Dumka in Lesja Dychko’s choral music.

42

Пахомова Євгенія

Музичний екфразис як прояв інтермедіальності художнього простору (на прикладі творчості Лесі Дичко).

 

Pakhomova Eugenia

Musical ecphrasis in the contemporary art space (for example, Lesia Dychko).

61

Коханик Ірина

Музичний стиль як сфера комунікації композитора, виконавця, музикознавця.

 

Kokhanyk Iryna

Musical style as the sphere of communication of the composer, performer, musicologist.

70

Дугіна Тетяна

Особливості музичної мови Євгена Станковича: «Sinfonia larga»як прояв стильових констант творчості майстра.

 

Dugina Tatyana

Features of Eugene Stankovich’s musical language «Sinfonia Larga» as a manifestation of the stylistic constants of the master’s work.

82

Жарков Александр

Тембр в музыке: проблема определения понятия.

 

Zharkov Alexander

Timbre in music: the problem of defining a concept.

94

Шадрина-Лычак Ольга

Об использовании украшений в епоху барокко.

 

Shadrina-Lychak Оlga

About the use of ornamentation in the Baroque epoch.

101

Жукова Олена

Тріолі та їх контекст у нотному записі епохи бароко. Питання інтерпретації.

 

Zhukova Olena

Triplets and their context in the baroque musical notation. The question of the interpretation.

112

Юферова Ганна

Художня логика твору «Homo fugens» Oлексія Войтенко.

 

Yuferova Hanna

Art logic of the Voitenko’s work «Homo fugens».

122

Бондарчук Віктор

Сутнісні основи естетичної ідентифікації оперного виконавця: Дмитро Гнатюк у розрізі стильових та жанрових інновацій театру опери та балету 1953 року.

 

Bondarchuk Viktor

The essential foundations of aesthetic identification of the opera performer: Dmytro Gnatiuk in the context of stylistic and genre innovations of opera theatre and ballet 1953 year.

143

Заволгін Олександр

Деякі аспекти хорової артикуляції.

 

Zavolhin Alexander

Some Aspects of Choral Articulation.

151

Павко Анатолій, Курило Людмила

Музичне мистецтво і наука в інтелектуальному просторі культури.

 

Pavko Anatolii, Kurylo Ludmila

Musical art and science in the intellectual space of culture.

161

Савенко Марина

Універсалістські засади художньо-естетичного змісту образу богині-матері: історичний та транскультурний виміри.

 

Savenko Marina

Universalist principles of artistic and aesthetic content of the image of the Goddess-Mother, historical and transcultural dimensions.

167

Вороніна Марія

Ораторії «Дитинство Христа» Г. Берліоза і «Марія Магдалина» Ж. Массне та їх роль в історії жанру.

 

Voronina Mariia

The oratorios «L’Enfance du Christ» by H. Berlioz and «Marie-Magdeleine» by J. Massenet and their role in the genre’s history.

179

Мудрецкая Лилия

Некоторые наблюдения о метаморфозах французской лирической оперы («Фауст» Ш. Гуно, «Миньон» и «Гамлет» А. Тома, «Манон» и «Вертер» Ж. Массне).

 

Mudretska Liliia

Some observations about the metamorphoses of the French lyric opera («Faust» by Ch. Gounod, «Mignon» and «Hamlet» by A. Thomas, «Manon» and «Werther» by J. Massenet).

189

Ли Цин

«Три баллады Франсуа Вийона» К. Дебюсси: особенности прочтения традиций национальной культуры.

 

Li Qing

«Three Ballads of Fransois Villon» by C. Debussy: specifics of reading the traditions of national culture.

204

Нечепуренко Вікторія

Симетричність поетичного та музичного текстів у m?lodie Ґ. Форе «Prison» на вірші П. Верлена.

 

Nechepurenko Viktoriia

Symmetry of poetic and musical texts in the m?lodie of G. Faur? «Prison» on P. Verlaine’s text.

216

Бодіна-Дячок Вікторія

Авторська присвята музичного твору: погляд в історію.

 

Bodina-Diachok Victoriya

Author’s dedication of a piece of music: a view of history.

228

Герасимова Анна

Oт «Спящей красавицы» – до «Паганини»: балетные мотивы в творческой биогафии Сергея Рахманинова.

 

Herasymova Hanna

From «Sleeping Beauty» – to «Paganini»: ballet motives in the creative biography of Sergei Rachmaninoff.

236

Лю Нань

Темпоральный аспект музыкальной поэтики песен М. Мусоргского и некоторые задачи исполнительской интерпретации (на примере «Колыбельной» из цикла «Песни и пляски смерти»).

 

Liu Nan

The Temporality of Musical Poetics in M. Mussorgsky’s Songs and Their Artistic Interpretation Task (illustrated by the «Lullaby Song» from the «The Songs and Dances of the Death» cycle).

244

Марценківська Олена

Фортепіанна шевченкіана: символіко-семантичні фактории взаємодії поетичного та музичного вислову.

 

Martsenkivska Olena

Piano shevchenkiana: symbolic and semantic factors of the interaction of poetic and musical expression.

257

Журавкова Юлія

 Прихована конфліктність протистояння «протагоніст-антагоніст» в опері Дж. Менотті «Мартінова брехня» як основа музичної драматургії твору.

 

Zhuravkova Julia

The concealed «protagonist-antagonist» confrontation in G. Menotti’s opera «Martin’s Lie» as the basis of its musical drama.

277

Тимченко-Бихун Інна

Диалог жанров в «Детской польке» М. Глинки.

 

Timchenko-Byhun Inna

Dialogue of genres in «Children’s Polka» M. Glinka.

290