Меню Закрити

ВИПУСК №51’2015

Марценківська Олена

Б. Лятошинський та Ф. Шопен: порівняльна типологія особистостей в аспекті розгляду ладогармонічної системи.

 

Martsenkivska Olena

В. Lyatoshinskiy and F. Chopin: a comparative typology of personalities in the aspect of consideration lad-harmonic system.

3

Чумаченко Тетяна

Особливості синкретизму сучасного мистецтва на прикладі мистецтва модерну.

 

Chumachenko Tetyana

Features syncretism of contemporary art on the example of Art Nouveau.

15

Шамайко Катерина

Композиційний ритм як прояв «типового» в «новій» музиці Х. Лахенманна (на прикладі «temA»).

 

Chmaiko Katerina

The compositional rhythm as a manifestation of «typical»  in the «new» music Lahenmanna X (for example, «temA»).

24

Усова Анна

Звуковой дизайн в кино: проблема теоретического осмысления в музыкальной науке.

 

Usova Anna

Sound design in the cinema: theoretical understanding in the music science.

33

Кривошея Тетяна

«Мандруючи лабіринтами чуттів…»: засади «низової» естетики на прикладі новелістичного триптиху І. Кальвіно «Під сонцем ягуара».

 

Kryvosheya Tatyana

«Traveling through labyrinth…»: essentials of vulgar aesthetics based on the example of novelistic triptych «Under the Jaguar Sun» by I. Caivino.

43

Касьянова Олена

Особливості пластично-хореографічної підготовки співака-актора оперного жанру.

 

Kasyanova Elena

Features plastic and choreographic training singer-actor opera genre.

52

Тучинская Татьяна

О научном методе И. Б. Пясковского.

 

Tuchynska Tetiana

About creative method of I. Piaskovsky.

62

Тышко Сергей

Несколько дополнений и уточнений к комментариям из книги «Странствия Глинки. Кавказ».

 

Tyshko Sergei

Several additions and refinements to the comments from the book «Wanderings of Glinka. Kavkaz».

79

Тимченко-Быхун Инна

Средоточие элегических смыслов фортепианного инструментализма М. Глинки: ноктюрн «Разлука» и «Вальс-фантазия».

 

Timchenko-Byhun Inna

Focus elegiac piano meanings instrumentalism Glinka: Nocturne «La Separation» and «Waltz Fantasy».

89

Павелко Екатерина

Романсы «Rozmowa» на слова А. Мицкевича, М. Глинки и С. Монюшко: два женских образа и два образа одного стихотворения.

 

Pavelko Kateryna

Romances «Rozmowa» by M. Glinka and S. Moniuszko based on the poem by A. Mickiewicz: two female characters and two images of a single poem.

105

Куркова Ирина

Заметки о Рахманинове в зарубежной прессе (1910 и 1922 гг.): забытые факты творческой биографии.

 

Kurkova Irina

Notes about Rachmaninoff in the foreign press (1910 and 1922): forgotten facts of the creative biography.

115

Постоловская Наталья

Прочтение стихотворения А. Пушкина «Не дай мне бог сойти с ума» в камерной симфонии №4 «Памяти поэта» Е. Станковича.

 

Postolovska Nataliya

The interpretation of A. Pushkin’s poem «Dear Lord, don’t let me go insane» in a E. Stankovych  chamber symphony №4 «In Poet’s memory».

126

Манокина Анна

Камерная Кантата Е. Фирсовой «Земная жизнь» на тексты О. Мандельштама: факторы создания циклического целого.

 

Manokina Anna

The chamber cantata «The Earthly Life» of E. Firsova on the texts of O. Mandelstam: the factors of creating of a cyclic unit.

134

Воронина Мария

«Мистерия» «Бегство в Египет» Г. Берлиоза: у истоков творческого замысла оратории «Детство Христа».

 

Voronina Mariia

The «mystery» «La Fuite en Egypte» by H. Berlioz: at the origins of the creative concept of the oratorio «L’Enfance du Christ».

145

Нечепуренко Виктория

Mélodie и французская салонная культура второй половины XIX века (о специфике коммуникации жанра).

 

Nechepurenko Viktoriia

Mélodie and French salon culture of the second half of the XIX century (the specifics of the communication of the genre).

158

Ли Цин

Вокальный цикл Клода Дебюсси «Песни Билитис» на тексты Пьера Луиса: принципы объединения цикла.

 

Li Qing

Claude Debussy’s vocal cycle «The Song of Bilitis» on Pierre Luis texts: principles of association of a cycle.

166

Менделенко Дарья

 «Моя музыка – это мой портрет»: о стилистических заимствованиях и стилевой оригинальности музыки Ф. Пуленка.

 

Mendelenko Daria

«My music is my portrait»: stylistic borrowings and originality of style in the music of Francis Poulenc.

176

Ефименко Аделина

Оливье Мессиан: Messe de la Pentecôte.

 

Yefimenko Adelina

Olivier Messiaen, Messe de la Pentecôte.

186

Антропова Тетяна

Питання циклічності та синтезу культуротворчих процесів у художніх концепціях українських митців першої третини ХХ ст.

 

Antropova Tetiana

Questions of cyclic recurrence and synthesis of cultureformative processes in the Ukrainian artists’ concepts in the first third of the twentieth century.

205

Кушнір Антон

Дисципліна «Історія виконавства на духових інструментах» як складова виховання українського виконавця-духовика нової генерації.

 

Kushnir Anton

Discipline «History of playing on wind instruments» as a component of education of Ukrainian wind-instrument-player of the new generation.

220

Пухлянко Мария

Об исторических закономерностях учреждения конкурсов исполнителей.

 

Pukhlianko Maria

About historical regularities of establishment of competitions of music performers.

225

Кондратенко Ірина

До проблеми професійного підходу регента щодо керування церковним хором (на прикладі творчого досвіду м. С. Литвиненка).

 

Kondratenko Irina

To the problem of regents’ professional approach to managing by church choir (on example of creative experience of Michail Litvinenko).

230

Павко Анатолій, Біла Лілія

Синтетична взаємодія принципів і засобів образотворчого та музичного мистецтва в процесі естетичного виховання творчої особистості.

 

Pavko Anatoliy, Bila Lilia

The problems of the relationship and synthesis of fine arts and music.

242

Грищенко Антон

Творчество Wendy Carlos в контексте бахианы середины XX века – новый взгляд на «нестареющую» музыку прошлых епох.

 

Grishenko Anton

Creativity Wendy Carlos in the context of Bachiana of the mid-twentieth century – a new look at the «ageless» music of past centuries.

256