Меню Закрити

Черкаський Шура

 

Черкаський Шура — (англ. Shura Cherkassky, Олександр Ісаакович Черкаський; 7 жовтня 1911, Одеса — 27 грудня 1995, Лондон, Великобританія) – видатний американський та британський піаніст українського походження.

Біографія

Дитинство

Олександр Ісаакович народився 7 жовтня 1911 року в Одесі. Його мати – Лідія Черкаська – сама була піаністкою та викладачкою музики, тому перші фортепіанні кроки хлопчик робив під її керівництвом. Він стрімко увірвався у світ музики: дев’ятирічним почав концертну діяльність, а у десять років вже диригував невеличким аматорським оркестром. Здається, відчуття себе дитиною на сцені не полишало Черкаського до останніх днів, не дарма Григор’єв та Платек, автори книги «Сучасні піаністи», зазначають, що «на концертах цього артиста у слухачів нерідко виникає дивне почуття: здається, перед вами виступає не дуже досвідчений художник, а юний вундеркінд».

Переїзд до США

Саме шукаючи кращих умов для розвитку унікальних здібностей сина, родина Черкаських вирішує залишити СРСР. У 1921 році вони від’їжджають з Одеси спочатку до Європи, а згодом, у 1922 році, остаточно оселяються у Балтиморі. Зовсім скоро вони впевнилися, що зробили правильний вибір. Вже у березні 1923-го Шура Черкаський грає перший концерт у США. З цього моменту він починає активно виступати по різних містах Америки, а у 1925-му вирушає у турне до Австралії та Нової Зеландії. Тоді ж Нью-Йоркська газета «World» напише, що «при ретельному вихованні, бажано в одній з музичних «теплиць», Шура Черкаський може вирости через кілька років у фортепіанного генія свого покоління». Важливість належного професійного нагляду з боку досвідченого майстра розуміли і батьки Шури. Вони мріяли про заняття з Рахманіновим. Після прослуховування у Нью-Йорку Сергій Васильович погодився взяти Черкаського в учні, але при безапеляційній умові: той має припинити виконавську діяльність щонайменше на два роки та докорінно змінити техніку. Це було нездійсненно, адже виступи Шури стали основним джерелом доходів для всієї родини. Тому було вирішено продовжити навчання у не менш видатного майстра – Йосифа Гофмана, який був твердий в такій же мірі, як і Рахманінов.

Період навчання у Кертісовому інституті музики тривав не довго і вже у 1928-му Черкаський повністю зосередився на концертній діяльності. З цього часу піаніст давав концерти по всьому світу.

Каліфорнійський період

У 1940-х він переїжджає до Каліфорнії, де записується з такими відомими диригентами, як Джон Барбіроллі та Леопольд Стоковський, та зустрічається з Ігорем Стравінським.

У 1946 році Черкаський має великий успіх в Гамбурзі, виконуючи Варіації на тему Паганіні Рахманінова. З того моменту він підкорив серця німецьких, а після виступу на Зальцбурзькому фестивалі і австрійських слухачів.

Життя у Лондоні

Після смерті матері у 1961-му Черкаський вирішує оселитися у Лондоні. Він невтомно продовжує підкоряти найголовніші сцени Європи, не зважаючи на критику його специфічної манери. Саме через його безумовну харизму, натхнену гру та завжди непередбачувані інтерпретації Черкаського в останні роки життя визнали одним з останніх велетнів епохи романтизму в музиці.

Декілька разів Черкаський відвідував з концертами СРСР. В один з таких приїздів, у 1975 році, відбулася його зустріч з двоюрідною сестрою – відомою радянською актрисою Тетяною Пельтцер. Вони не бачилися більше п’ятдесяти років. Ця зворушлива подія запам’яталася багатьом свідкам.

Майстер, оточений славою та визнанням, пішов з життя у віці 84 років, у грудні 1995-го. Його було поховано на Хайгейтському кладовищі у Лондоні.

Виконавська манера гри

Манера гри Черкаського дуже своєрідна, що завжди викликало бурхливі суперечки серед поціновувачів фортепіано. Його ім’я було оточене з одного боку щедрими оваціями, а з іншого – нещадною критикою.

Ніколи не викликала сумніву технічна майстерність митця – та легкість, з якою під його маленькими пальцями звучали найскладніші пасажі, й сьогодні справляє враження. Відчуття повної свободи, якій на шляху до слухацьких сердець не могли авадити ніякі труднощі, наповнювало кожен виступ Черкаського. Секрет такої технічної вправності піаніст пояснював дуже просто: сила волі плюс залізна дисципліна. Він сам усе життя займався рівно чотири години на день, пам’ятаючи пораду свого вчителя Гофмана. Саме відсутність постійних занять, на його думку, заважає багатьом талановитим молодим музикантам, які, досягнувши перших успіхів, поступово зникають з музичного Олімпу.

Та говорити про суто технічний бік таланту Черкаського – це означає нівелювати його цінність. Звичайно, любителі фортепіанної музики всього світу полюбляють його за важливіші художні якості. Головною суттю мистецтва Черкаського є його інтерпретації, в яких неможливо сплутати авторський почерк. Завжди різні і несподівані, продиктовані натхненною миттю, трактовки Черкаського вражають перш за все своєю емоційністю. Саме щирість та безсоромність і складає ту особливу харизму, ту чарівність, що приваблює слухачів.

Звичайно, спонтанність і непередбачуваність (здається, навіть і для самого піаніста) виконавства Черкаського викликали не лише схвальні відгуки критиків. Артисту закидали багато обвинувачень у невиправданій суб’єктивності та поверховості. У тій легкості, навіть у безтурботності, з якими піаніст спілкується з інструментом, вбачали стилістичну недосконалість, брак цілісності інтерпретації та ігнорування задуму автора. Відсутність суворих рамок навіть у виборі репертуару, до якого Черкаський полюбляв включати, за виразом Григор’єва і Платека, «ефектні дрібниці» – для критично спрямованих слухачів це ще більше додавало «відтінку кабаре».

Такі обвинувачування мали деякі підстави, та навіть попри всі суперечки, за Черкаським досі зберігся титул «Паганіні фортепіано». Е. Орга так пояснює феномен цього піаніста: «В своїй кращій формі Черкаський – остаточно сформований майстер фортепіано, та він безпомилково привносить у свої інтерпретації стиль та манеру. Туше, педалізація, фразування, почуття форми, виразність побічних ліній, шляхетність жесту, поетична інтимність – все це під його владою. Він зливається з роялем, ніколи не дозволяючи тому підкорити себе; він говорить не поспішаючи… Можливо, йому не вистачає суворого інтелектуалізму та потужності, які ми знаходимо, наприклад, у Арау; немає в нього і запальності Горовиця. Та як артист він знаходить спільну мову з публікою шляхом, який не досяжний навіть для Кемпфа. Наприклад, в п’єсах, на кшталт «Танго Альбеніса» він дає зразки, що неможливо перевершити. Не чути, як Черкаський грає ці п’єси, означає, втратити дещо таке, що просто неможливо описати словами. Це дійсно унікальна віртуозність».

Шура Черкаський –артист, який не турбувався з приводу гарячих дискусій навколо його гри. «Я все роблю інтуїтивно» – визнав він в інтерв’ю The New York Times. Секрет свого довголіття він також пояснював просто – довгий сон та повноціний обід. Саме його – піаніста, який справляв враження людини, ба навіть дитини, що не соромиться своїй почуттів – можна порадити тому слухачеві, який втомився від показової серйозності.

Репертуар

Шура Черкаський знаний перш за все як виконавець романтичної музики. Та його репертуар не обмежувався жодними рамками і включав в себе музику «Від Люлі й Гайдна до Штокгаузена і Булеза». Stephen Hough особливо підкреслював, що у виконанні Черкаського великі твори, такі як Соната Ліста h-moll, є не менш цінними за «солодкі мініатюри».

ДИСКОГРАФІЯ

BBC Legends

  • ShuraCherkassky – Chopin (BBCL 4057-2)
  • ShuraCherkassky – Rachmaninoff Piano Concerto 3, Prokofiev Piano Concerto 2 (BBCL 4092-2)
  • ShuraCherkassky / Sir Georg Solti – Tchaikovsky, Mussorgsky, Cherkassky, Rimsky-Korsakov (BBCL 4160-2)
  • ShuraCherkassky – Rameau, Beethoven, Mendelssohn, Chopin, Scriabin, Tchaikovsky, Liszt (BBCL 4185-2)
  • ShuraCherkassky – Handel, Brahms, Berg, Prokofiev, Chopin (BBCL 4212-2)
  • ShuraCherkassky – Beethoven Piano Concerto 5, Gershwin Piano Concerto (BBCL 4231-2)
  • ShuraCherkassky – Mendelssohn, Schubert, Schumann, Tchaikovsky arr. Rachmaninov, Schumannarr. Tausig (BBCL 4254-2)

Decca

  • Kaleidoscope – PianoEncores
  • Rachmaninoff – Piano Concerto No. 3 and others

ShuraCherkassky Live Series by Decca

  • Vol.1 – Schubert . Chopin (433 653-2 DH)
  • Vol.2 – 80th Birthday Recital from Carnegie Hall (433 654-2 DH)
  • Vol.3 – Encores (433 651-2 DH)
  • Vol.4 – Chopin: Sonata No.2 & 3 (433 650-2 DH)
  • Vol.5 – Liszt (433 656-2 DH)
  • Vol.6 – Schumann (433 652-2 DH)
  • Vol.7 – Stravinsky, Scriabin, Ravel, etc. (433 657-2 DH)
  • Vol.8 – Rachmaninoff, Brahms, etc. (433 655-2 DH)
  • Anton Rubinstein – Piano Concerto No. 4 in D minor, Op. 70 + Encores (448 063-2 DH)

Deutsche Grammophon

  • Tchaikovsky – KlavierkonzerteNos. 1 & 2 (457 751-2)
  • Liszt – Orchestral Works (453 130-2) (Cherkassky plays Fantasia on Hungarian Folk tunes, S.123 only. The rest of the recording is performed by the Berliner Philharmoniker, conducted by Herbert von Karajan)
  • Chopin – Polonaises

IvoryClassics

  • ShuraCherkassky – The Historic 1940s Recordings (2-CD Set) (CD-72003)
  • ShuraCherkassky – 1982 San Francisco Recital (CD-70904)

Nimbus

  • ShuraCherkassky (1909–1995) – Solo piano works by Chopin, Mussorgsky, Berg, Bernstein, Brahms, Schumann, Beethoven, Liszt, Stravinsky, Grieg and Rachmaninoff (6-CD Set) (NI 1733)
  • Chopin, Liszt – The B minor Sonatas (NI 7701)
  • The Art of the Encore (NI 7708)
  • ShuraCherkassky (1909–1995) – Solo piano works by Chopin, Mussorgsky, Berg, Bernstein, Brahms, Schumann, Beethoven, Liszt, Stravinsky, Grieg and Rachmaninoff (7-CD Set) (NI 1748)

Інші релізи

  • Rachmaninov Piano Concertos Nos 2 & 3, Live Gothenburg 1970, 1968 (Cembal d’amour CD155)
  • Duo-Art piano roll #66919, Liebeswalzer Op.57, No.5 Moszkowski (The Aeolian Company)
  • The Young ShuraCherkassky (Biddulph)
  • Piano Masters:- Vol.17: ShuraCherkassky (Pearl GEM 0138)
  • ShuraCherkassky plays Liszt (Testament SBT 1033)
  • ShuraCherkassky (Two Volumes) (Phillips Great Pianists of the 20th Century series)
  • Debussy, Clair de Lune, ShuraCherkassky, 1993 (ASV Platinum PLT 8505)
  • ShuraCherkassky ‘The complete HMV stereo recordings’ (2CDs) (First Hand Records FHR04) – Winner of the International Piano Awards “Best Reissue/Vintage Recording of 2009”. Diapson D’OR, 10/2010
  • ShuraCherkassky ‘The Complete UK World Record Club Solo Recordings’ (2CDs) (Guild Historical GHCD 2398/99)

ПОСИЛАННЯ

Григорьев Л., Платек Я. Шура Черкасский.Из книги: Современные пианисты. — М.: Советский композитор, 1990).
http://www.stephenhough.com/writings/selective/cherkassky.php
http://www.independent.co.uk/news/people/obituary-shura-cherkassky-1527637.html
http://odessa-memory.info/index.php?id=256
http://www.alefmagazine.com/pub447.html
http://www.nytimes.com/1995/12/29/arts/shura-cherkassky-84-pioneer-of-romantic-school-dies.html

Статтю підготовила студентка Національної
музичної академії ім. П.І.Чайковського Поліна Зубкова